flexmagazine.nl

Tips voor een betere mentale gezondheid op werk

personeelsplanning

Regelmatig blog ik over manieren hoe je jouw fysieke gezondheid kan verbeteren of in stand kunt houden. Vandaag doe ik het even iets anders. Ik wil namelijk even wat aandacht vragen voor de mentale gezondheid en dan vooral in combinatie met werk. Je hoort het meer en meer: iemand zit thuis met een burn-out vanwege te veel stress op werk. Stress is regelmatig de boosdoener van allerlei kwaaltjes en mankementen. Daarom geef ik dit keer wat handige tips voor een betere mentale gezondheid op werk. Ik hoop dat jij er iets aan hebt. Minder stress is namelijk meer beter!

Tip 1. Handige tools gebruiken

Wanneer je al wat langer hetzelfde werk doet, dan ontwikkel je een bepaald ritme. Een bepaalde opeenvolging van handelingen zoals je dat al jaren doet. Als je zo’n ritme hebt, dan is het erg lastig om nieuwe dingen te leren of nieuwe tools te gebruiken. Toch kunnen juist dat soort tools het verschil maken. Een tool heeft immers als functie om werkzaamheden eenvoudiger te maken. Waarom zou je dan niet op zoek gaan naar tools of programma’s die wat stress wegnemen van jouw werkzaamheden?

Stel, je bent verantwoordelijk voor de personeelsplanning elke maand. Het maken van een rooster of personeelsplanning kan erg stressvol zijn,. Dat is zeker het geval wanneer je het grotendeels nog handmatig doet. Tegenwoordig zijn er diverse tools en software programma’s ontwikkeld die het maken van de personeelsplanning vereenvoudigen en verduidelijken. Door zo’n handige tool aan te schaffen, jezelf erin verdiepen en vervolgens gebruiken, bespaar jij jezelf behoorlijk wat (onnodige) stress op werk.

Tip 2. Kaart het probleem aan

Een andere dikke tip voor een betere mentale gezondheid is om het probleem dat jij ondervindt aan te kaarten. Als niemand weet dat jij veel stress ervaart of je ergens zorgen over maakt, dan kan de situatie ook niet veranderen. Het is heel lastig, dat begrijp ik natuurlijk wel. Probeer toch iemand binnen het bedrijf te vinden aan wie je jouw hart kan luchten. Het helpt namelijk ten eerste om erover te praten. Daarnaast kan er ook iets aan gedaan worden als het probleem bekend is.

Tip 3. Even een ommetje maken

Mijn laatste tip heeft te maken met het feit dat we als mensen makkelijk in zorgen en stress blijven hangen. Soms moet je even de ruimte verlaten, rustig ademen en dan gaat het erna een stuk soepeler. Ga daarom bijvoorbeeld tijdens de lunchpauze een ommetje maken. Werk je in een kantoor waar een lift is? Neem dan een keer de trap om even een ‘adempauze’ te nemen. Door kleine beweegmomenten in te plannen, kun je even de zaken mentaal verwerken. Dat kan uiteindelijk de hoeveelheid stress die je ervaart verminderen.

Mobiele versie afsluiten